onsdag 29. september 2010

Skolen er til for alle!

Jeg kjenner at jeg virkelig er SV`er når skoledebatten raser og Frp flagger seg som skolens venn!
Bare det å foreslå karakterer alt fra 5.trinn i barneskolen skremmer meg.
En karakter forteller ikke hva slags kunnskap og evner eleven totalt besitter.
Karakterer er heller ikke alltid rettferdige iforhold til innsats og stå-på-vilje.
Tenkt bare på hva som motiverer en 10-åring? Ros og annerkjennelse vil være bedre tilbakemeldingsformer for barn og unge, mener jeg.
De kommer tidsnok i et samfunn hvor de blir klassifisert etter hva de presterte på den og den prøven
eller eksamenen.
Nei - la oss iallfall ha endel av grunnskolen karakterfri.
Som lærer ønsker jeg heller å rose elevene mine nå de både trenger og fortjener det. Jeg tror daglig oppmuntringer er den beste gulroten til videre arbeid og arbeidsinnsats. Jeg trenger ikke å ha en karakter på alt det jeg gjør - men jeg trenger å bli sett og bli rost litt innimellom. Det tror jeg en 10-åring og trenger!

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden